Cesta za porozumením a inklúziou

Nepočujúci Rómovia sú súčasťou dvoch menšín, ktoré čelia rôznym výzvam – rómskej komunity a sveta nepočujúcich. Ako im pomôcť, aby neboli odsunutí na okraj spoločnosti? Ako prekonať jazykové bariéry a otvoriť im dvere k vzdelaniu a sebarealizácii? Práve tieto otázky boli jadrom workshopov „Tvoríme spolu komunitu nepočujúcich Rómov“, ktoré nás zaviedli do viacerých miest a obcí Slovenska.

 

Počas našej cesty sme navštívili obce Veľký Šariš, Svinia, mesto Prešov, kde sme absolvovali trojdňový workshop v Jarovniciach v Centre mládeže, stretli sa s komunitami, Abranovciach, Žehni, Čelovciach, Košiciach (Luník IX.) a Ostrovanoch.

Jarovnice: Tri dni plné inšpirácie

V Centre mládeže v Jarovniciach sa odohrala intenzívna trojdňová séria workshopov, kde sme sa stretli s mladými Rómami, ktorí majú záujem o osobnostný rozvoj a lepšie pochopenie sveta nepočujúcich. Program bol dynamický – od interaktívnych prednášok, cez praktické ukážky posunkovej komunikácie, až po diskusie, v ktorých sme si uvedomili, aké dôležité je pochopenie a empatia.

Veľa mladých si prvýkrát vyskúšalo komunikáciu v posunkovom jazyku a uvedomili si, že nepočujúci Rómovia často nemajú prístup k informáciám, ktoré sú pre iných samozrejmosťou.

Základná škola v Prešove: Posunkový jazyk ako kľúč

Na Lesníckej škole v Prešove sme sa stretli so študentmi, ktorých zaujímalo, ako komunikovať s nepočujúcimi spolužiakmi a ako im uľahčiť integráciu do školského prostredia. Ukázali sme si základné posunky a situácie, v ktorých je dôležité správne reagovať.

Študenti si vyskúšali jednoduché posunkové dialógy a pochopili, že aj malé úsilie môže vytvoriť most medzi svetom počujúcich a nepočujúcich.

Príbehy z terénu

Navštívili sme aj komunitné centrá pre terénnych sociálnych pracovníkov (TSP) v obci Svinia, Abranovciach, Žehni a Čelovciach, kde sme diskutovali s pracovníkmi v prvej línii. Títo ľudia sú dennodenne v kontakte s rómskymi komunitami a poznajú ich problémy z prvej ruky.

Spoločne sme analyzovali hlavné bariéry, s ktorými sa nepočujúci Rómovia stretávajú, a hľadali riešenia. Mnoho TSP sa zhodlo na tom, že v komunitách chýbajú tlmočníci posunkového jazyka, a preto nepočujúce deti a dospelí zostávajú často izolovaní.

Luník IX., Ostrovany: Základné školy ako miesto zmeny

Veľmi dôležitou súčasťou našej cesty boli aj návštevy základných škôl  ZŠ na Luníku IX. v Košiciach a ZŠ v Ostrovanoch, práve škola je miestom, kde sa môže začať skutočná zmena.

Učitelia a žiaci si vyskúšali základy posunkového jazyka, dozvedeli sa viac o potrebách nepočujúcich Rómov a diskutovali o tom, ako im môžu pomôcť začleniť sa do školského kolektívu. Pre mnohých to bola nová skúsenosť, ktorá im otvorila oči.

Keď svet nevidíš ani nepočuješ: Návšteva školy pre deti s kombinovaným postihnutím v Červenici

Jedným z najvýznamnejších momentov celej série workshopov bola návšteva Špeciálnej školy pre deti s kombinovaným postihnutím v Červenici. Táto škola je jediným zariadením svojho druhu na Slovensku , kde sa venujú vzdelávaniu detí s kombinovaným postihnutím sluchu a zraku.

Naša návšteva priniesla nový pohľad na komunikáciu v podmienkach, kde bežný posunkový jazyk nemusí byť dostatočný. Učitelia v Červenici používajú špeciálne haptické metódy, taktilné posunkovanie a individuálne prispôsobené vzdelávacie prístupy. Nepočujúce rómske deti, ktoré tu študujú, čelia trojitej bariére – jazykovej, senzorickej a sociálnej.

Bolo fascinujúce vidieť, ako sa aj napriek týmto výzvam deti učia, vyjadrujú emócie a komunikujú pomocou dotykov a alternatívnych foriem posunkového jazyka. Táto návšteva nám ukázala, že aj v najnáročnejších podmienkach existujú cesty k vzdelaniu a sebarealizácii, ak sú podporované správnym prístupom.

Jeden z najsilnejších momentov našej návštevy v Špeciálnej škole pre deti s kombinovaným postihnutím v Červenici bol rozhovor s pedagógmi, ktorí dennodenne pracujú s deťmi, pre ktoré je svet zvukov aj obrazov obmedzený.

Jeden z učiteľov nám povedal:

„Kombinácia dvoch postihnutí nie je len o strate sluchu a zraku. Je to o strate možnosti byť pochopený. Našou úlohou je nájsť cesty, ako s týmito deťmi komunikovať, dať im nástroje na vyjadrenie ich myšlienok a pocitov. Každé dieťa má svoj vlastný spôsob, ako vníma svet – my sa ho musíme naučiť rozumieť.“

Tento citát dokonale vystihuje podstatu našej cesty – pochopiť, rešpektovať a vytvárať podmienky, v ktorých môže každý nájsť svoj hlas, aj keď ho nepočuje a nevidí.

Čo sme si odniesli?

Týždne strávené na workshopoch nám ukázali jednu dôležitú vec – spoločná cesta k porozumeniu existuje, ale musíme po nej vykročiť spolu.

Nepočujúci Rómovia potrebujú jazykovú a sociálnu podporu, ale rovnako dôležité je aj povedomie majority. A práve takéto workshopy pomáhajú lámať bariéry, búrať predsudky a vytvárať otvorenejšiu a inkluzívnejšiu spoločnosť.

 

Tvoríme spolu komunitu – nie slovami, ale činmi.